ZP.271.13.2018 - Unieważnienie postępowania
Paradyż, dnia 08.08.2018 r.
Zamawiający: Gmina Paradyż
ul. Konecka 4, 26-333 Paradyż
Znak sprawy: ZP.271.13.2018
UNIEWAŻNIENIE POSTĘPOWANIA
o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn.
„Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków”
Znak sprawy: ZP.271.13.2018
Zamawiający – Gmina Paradyż, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt. 7 w związku z art. 146 ust. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) zwana dalej ustawą Pzp
UNIEWAŻNIA POSTĘPOWANIE
o udzielnie zamówienia publicznego na zadanie pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (znak sprawy: ZP.271.13.2018) – postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, wynikającą z dokonania przez Zamawiającego czynności z naruszeniem art. 29 ust. 1 oraz ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp.
UZASADNIENIE
W dniu 02.07.2018 roku Zamawiający wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w BZP, na stronie internetowej Zamawiającego oraz w miejscu publicznie dostępnym. Do dnia otwarcia ofert Zamawiający udzielał odpowiedzi na zapytania Wykonawców.
Po otwarciu ofert, w trakcie trwania czynności ich badania Zamawiający powziął informację, iż zapisy zawarte w treści SIWZ są rozbieżne z dokumentacją projektową.
W punkcie 4.10 podpunkt 4.10.2 treści SIWZ Zamawiający zawarł zapis, iż „Przydomowe oczyszczalnie ścieków muszą spełniać wytyczne normy PN-EN 12566-3:2005+A2:2013 lub nowszą i być znakowane znakiem CE”. Ten sam warunek podany został w Załączniku Nr 5 do SIWZ stanowiącym opis przedmiotu zamówienia. Natomiast przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały zaprojektowane jako osadnik gnilny + drenaż filtracyjny a zatem urządzenia spełniające normę PN-EN 12566-1:2004/A1:2006 – taką dokumentację projektową udostępnił Zamawiający.
Jednocześnie zgodnie z punktem 4.5 treści SIWZ „Wykonawca zobowiązany jest do wykonania robót budowlanych, będących przedmiotem zamówienia, zgodnie z:
a) SIWZ i załącznikami do SIWZ, w tym dokumentami wymienionymi w pkt 4.3;
b) sztuką budowlaną;
c) obowiązującymi przepisami i normami, przy zachowaniu przepisów BHP;
d) zasadami współczesnej wiedzy technicznej;
e) uzgodnieniami dokonanymi w trakcie realizacji robót.”
Opis przedmiotu zamówienia jest jednym z kluczowych elementów przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mającym szczególne znaczenie dla osiągnięcia celu tego postępowania – zawarcia ważnej umowy w sprawie jego wykonania. Aby było to możliwe Zamawiający powinien nie tylko dokonać opisu przedmiot zamówienia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób jasny, zrozumiały i wyczerpujący, tak aby wykonawcy nie mieli wątpliwości jaki produkt mogą zaoferować (przepis art. 29 ust. 1 ustawy Pzp), ale również ten sposób opisu nie może utrudniać uczciwej konkurencji (przepis art. 29 ust. 2 ustawy Pzp).
Na obecnym etapie postępowania, w sytuacji kiedy nastąpiło otwarcie ofert, nie ma możliwości podjęcia czynności, które powyższe naruszenia przepisów ustawy Pzp mogłyby wyeliminować, w związku z czym należy stwierdzić iż zaistniała nieusuwalna wada postępowania, co miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. Udzielenie zamówienia w tym przypadku byłoby równoważne z wyborem wykonawcy wbrew przepisom ustawy a co za tym idzie stanowiłoby naruszenie art. 7 ust 3 ustawy Pzp, w konsekwencji prowadząc do niemożności zawarcia ważnej umowy.
Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp., Zamawiający unieważnia postepowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Niewyeliminowanie błędu przez Zamawiającego na etapie postępowania przed otwarciem ofert, uniemożliwia mu podjęcia działania innego niż unieważnienie postępowania. W tym przypadku doszło do wykonania czynności z naruszeniem przepisów ustawy Pzp., które miało wpływ na wynik postępowania, jest niemożliwe do usunięcia i uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Wyrok KIO z dnia 21 września 2010 r. sygn. Akt. KIO/UZP 1945/10 wskazuje, że aby wada miała charakter, o którym mowa w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, muszą zaistnieć łącznie trzy przesłanki:
1) naruszenie przepisów ustawy przez zamawiającego, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania,
2) nieusuwalny charakter tego naruszenia,
3) naruszenie musi powodować niemożność zawarcia ważnej umowy, a więc np. naruszać art. 7 ust 3 ustawy Pzp.
W przedmiotowym postępowaniu wszystkie powyższe przesłanki znajdują zastosowanie, wobec czego istnieje podstawa do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93. Ust. 1 pkt. 7 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, uznając zasadę równego traktowania Wykonawców i uczciwej konkurencji oraz aspekt naruszenia przepisów ustawy Pzp. skutkujący brakiem możliwości udzielenia zamówienia publicznego Wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp – Zamawiający unieważnia postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 146 ust. 6 ustawy pzp.
Jednocześnie Zamawiający informuje, że na podstawie art. 93 ust. 5 ustawy PZP, Wykonawca może złożyć wniosek do Zamawiającego o zawiadomienie Wykonawcy o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.
Z up. Wójta Gminy
(-) Iwona Pluta
Z-ca Wójta
Unieważnienie postępowania - pismo z dnia 08.08.2018 r.
(Plik pdf, wielkość 727 KB, otworzy się w nowym oknie)